13 فوریه 2024

عوارض جراحی بینی

امتیاز دهید

عوارض جراحی بینی و داشتن اطلاعات کافی درباره تمامی ابعاد این جراحی مهم است و باعث می شود فرد انتظارات واقع بینانه تری نسبت به جراحی خود داشته باشد. در حالی که وقتی جراحی بینی توسط یک متخصص مجرب انجام شود، عوارض جانبی کمی را بعد از عمل مشاهده خواهید کرد اما آماده بودن برای آنچه ممکن است در طول و بعد از عمل خود تجربه کنید از اهمیت بالایی برخوردار است. ما این مقاله را به عوارض جراحی بینی اختصاص داده ایم تا به سوالات و ابهامات شما در این زمینه پاسخ دهیم. 

عوارض کوتاه و لند مدت جراحی بینی

عوارض کوتاه مدت

عوارض کوتاه مدت عمل بینی عوارضی هستند که بلافاصله پس از جراحی یا طی چند هفته اول پس از آن رخ می دهند. برخی از عوارض کوتاه مدت رایج عمل بینی عبارتند از: 

  • تورم 

تورم اطراف چشم و بینی بعد از عمل بسیار رایج است که مقدار زیادی از آن تقریبا دو هفته کاهش می یابد. مهم است به خاطر داشته باشید که به دلیل حساسیت این ناحیه، تورم خفیف ممکن است تا 6 ماه پس از جراحی نیز باقی بماند.

  • خونریزی

خونریزی زیاد بعد از جراحی رینوپلاستی نادر است ولی با این حال بعد از برداشتن اسپلینت های داخلی داشتن کمی خونریزی طبیعی است با این حال سعی کنید از ضربه زدن به بینی یا فین شدید خودداری کنید.

  • گرفتگی بینی

گرفتگی بینی یکی از شایع ترین عوارض کوتاه مدت جراحی بینی است؛ این گرفتگی بینی معمولاً به دلیل تورم و التهاب در داخل بینی رخ می دهد. تورم و التهاب می تواند باعث شود تا مجاری بینی باریک و جریان هوا هم محدود شود.

  • درد و کبودی

پس از جراحی بینی، درد و کبودی بینی و اطراف چشم و گونه ها بسیار رایج است از همین رو با قرار دادن کمپرس سرد روی گونه ها و پیشانی می تواند به کاهش تورم و کبودی بعد از عمل کمک کنید.

تمامی موارد ذکر شده در جلسه مشاوره با دکتر مسعود ناصری صدر بهترین جراح بینی در مشهد به طور کامل و مفصل به شما توضیح داده می شود.

عوارض بلند مدت

عوارض بلند مدت عمل بینی بیش از چند ماه پس از جراحی رخ می دهند که از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  •  آسیب دیدگی بافت بینی

در عمل جراحی بینی باز، ممکن است بر روی قسمت بیرونی بینی جایی که برش اصلی ایجاد شده یعنی روی پوست و بین سوراخ های بینی جای زخم باقی بماند که علاوه بر ایجاد اسکار منجر به بروز مشکلاتی در شکل و تقارن بینی خواهد شد.

  • مشکلات تنفسی

بعد از عمل جراحی رینوپلاستی، گرفتگی بینی به دلیل تورم، پانسمان بینی و اسپلینت های داخلی رایج است. این مشکل تنفسی معمولا طی چند هفته بعد از جراحی برطرف می شود. با این حال، اگر گرفتگی بینی ادامه دار باشد و بهبودی احساس نکنید به دلایل زیر بستگی خواهد داشت.

  • بزرگ شدن تشخیص داده نشده توربینیت ها (بالشتک های داخل بینی که هنگام تنفس هوا را گرم و مرطوب می کنند).
  • انحراف سپتوم نادیده گرفته شده.
  • افتادگی دریچه های داخلی بینی.
  • باریک شدن بیش از حد پل بینی.
  • عفونت

عفونت بعد از جراحی بینی بسیار نادر است (تنها در 2% از موارد). علائم احتمالی آن شامل ترشحات چرکی از بینی، تورم و قرمزی خواهد شد همچنین چنین مشکلی سینوزیت (التهاب سینوس ها) یا عفونت در گرافت هایی که برای تغییر شکل بینی استفاده شده است را می تواند به همراه داشته باشد.

با توجه به تمامی موارد گفته شده هر گونه عفونتی باید به سرعت درمان شود، چرا که در صورت عدم درمان مشکلات جدی تری برای سلامتی ایجاد می کند. از همین رو برای پیشگیری از برو چنین مشکلی در طول جراحی یا حتی بعد از عمل آن آنتی بیوتیک های داخل وریدی و خوراکی برای شما تجویز می شود.

  • نامتقارن شدن سوراخ های بینی

سوراخ های بینی نامتقارن بعد از عمل بینی کاملا طبیعی است. بیماران باید انتظار داشته باشند و درک کنند که تورم در دو طرف بینی یکسان نخواهد بود و همین موضوع عدم تقارن سوراخ های بینی را به همراه دارد. البته عوامل دیگری مانند تشکیل بافت اسکار، چسب زدن، بخیه‌ ها و اسپلینت‌ ها نیز می‌ توانند باعث شوند که سوراخ‌ های بینی متقارن به نظر نرسند. دقت داشته باشید که این عارضه در روزهای و هفته‌ های اول بعد از جراحی بینی به هیچ عنوان نگران کننده نیست. 

راه های کاهش عوارض جراحی بینی

برای اینکه عوارض جراحی بینی را کاهش دهید باید یک سری دستورالعمل ها را انجام دهید که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از؛

  • از فعالیت های بدنی شدید مانند ایروبیک و دویدن خودداری کنید.
  • فین نکنید.
  • با دهان باز عطسه و سرفه کنید.
  • از برخی حالت های خاص صورت مانند لبخند زدن یا خندیدن اجتناب کنید.
  • برای جلوگیری از یبوست غذاهای پر فیبر مانند میوه و سبزیجات مصرف کنید. یبوست می تواند باعث ایجاد فشار به صورت شود.
  • برای جلوگیری از حرکت لب بالایی، دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید.
  • لباس هایی بپوشید که از جلو بسته می شوند.
  • تا قبل از برداشتن پانسمان، از برخورد آب به این ناحیه خودداری کنید.

سوالات متداول

عوارض جراحی بینی چه مدت طول می کشد؟

شدت و مدت زمان عوارض جراحی بینی به عوامل مختلفی چون نوع جراحی، مهارت جراح و مراقبت های بعد از عمل بینی و … بستگی دارد؛ البته عوارض خفیف مانند خونریزی، تورم و کبودی طی چند هفته برطرف می شوند ولی برخی از عوارض مانند بی حسی و تغییرات در حس بویایی می تواند ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد تا برطرف شوند. 

چگونه می توان خطر عوارض جراحی بینی را کاهش داد؟

برای کاهش خطر عوارض؛ مهم است که قبل از جراحی با یک جراح با تجربه مشورت کنید تا با خطرات و مزایای جراحی به طور کامل آشنا شوید از همه مهم تر رعایت مراقبت های بعد از عمل از برو چنین مشکلی پیشگیری می کند.

در نهایت…

مانند هر جراحی دیگری، جراحی بینی نیز با خطر عوارض همراه است. شدت و مدت زمان عوارض جراحی بینی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به نوع جراحی، مهارت جراح و مراقبت های بعد از عمل اشاره کرد. همانطور که اشاره شد عوارض این جراحی به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شود که برطرف شدن آن ها می تواند چند ماه یا حتی یک سال طول بکشد.

مقالات مرتبط

سیگار کشیدن بعد از جراحی بینی

سیگار کشیدن بعد از جراحی بینی

سیگار کشیدن پس از جراحی بینی تأثیر مستقیمی در روند بهبودی و نتیجه نهایی جراحی دارد از همه مهم تر می‌تواند عوارض جدی مانند عفونت، تشکیل بافت ناهنجار، تأخیر در بهبودی، خونریزی و تشدید علائم التهابی را افزایش دهد. بنابراین، برای حفظ سلامتی و بهبودی سریع‌تر، بهتر است پس...

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

خوابیدن بعد از جراحی بینی آن هم به شکل مناسب و به موقع در بهبودی بیمار نقش بسزایی دارد از همین رو پزشکان توصیه می‌کنند که شما بعد از جراحی به پشت بخوابید و با قرار دادن چند بالش زیر سر خود به جریان خون خود کمک کنید. البته دقت داشته باشید که، استفاده از بالش‌های نرم و...

جراحی کوچک کردن پره های بینی

جراحی کوچک کردن پره های بینی

جراحی کوچک کردن پره‌های بینی، یک فرایند جراحی زیبایی است که به منظور تغییر اندازه و شکل پره‌های بینی انجام داده می‌شود. پره‌های بینی، بخش‌ مهمی از بینی است که در تعیین شکل و زیبایی بینی نقش مهمی دارد چرا که اگر پره های بینی بزرگ یا حتی متقارن باشد باعث ایجاد ظاهری...

دیدگاه ها

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *