دکتر ناصری صدر / جراحی زیبایی بینی / تفاوت سپتوپلاستی و رینوپلاستی

30 ژانویه 2024

تفاوت سپتوپلاستی و رینوپلاستی

امتیاز دهید

تفاوت سپتوپلاستی و رینوپلاستی برای برخی افراد چندان مشخص نیست از همین رو مراجعین در جلسه مشاوره با پزشک اطلاعات کافی و لازم را در مورد آن کسب می کنند. دقت داشته باشید که برخی افراد دارای مشکلات مربوط به سپتوم بینی نمی‌دانند که این دو جراحی با یکدیگر چه تفاوتی داشته و باید کدام یک را برای حل مشکل خود استفاده کند؟ تا انتهای این نوشتار همراه ما باید تا اطلاعات کامل و جامعی را در مورد این موضوع کسب کنید.

تعریفی از سپتوپلاستی و رینوپلاستی

سپتوپلاستی و رینوپلاستی در واقع دو جراحی برای رفع نواقص در ناحیه بینی هستند که دارای تفاوت هایی نسبت با یکدیگر هستند. عمل رینو بیشتر در ارتباط با زیبایی و اصلاح ظاهر بوده و در مقابل عمل سپتوپلاستی با جنبه درمانی و رفع انسداد بینی برای افراد انجام می‌شود. در ادامه در مورد هر یک از این روش ها به اختصار در خصوص جنبه های مختلف آن ها صحبت خواهیم کرد.

✳️ سپتوپلاستی 

سپتوپلاستی یک روش جراحی است که برای تغییر شکل یا بازسازی سپتوم استفاده می‌شود. عمل سپتوپلاستی انحرافات و عدم تقارن و یا برخی اختلالات تنفسی به دلیل اختلال در سپتوم است را بر طرف می‌کند. هدف اصلی از انجام این عمل، بهبود عوارض بینی و مشکلات تنفسی است این جراحی برای کاهش انسداد بینی و بهبود عملکرد تنفسی انجام می‌شود.

✳️ رینوپلاستی 

رینوپلاستی در واقع همان جراحی بینی است که برای تغییر شکل و بازسازی بینی استفاده می‌شود. هدف اصلی این عمل جراحی، بهبود ظاهر بینی و ایجاد زیبایی و بهبود عملکرد تنفسی است. رینوپلاستی می‌تواند شامل تغییر اندازه، شکل و ساختار بینی باشد و هم برای بینی های بزرگ و پهن یا کوچک و یا استخوانی مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت سپتوپلاستی و رینوپلاستی در نحوه جراحی 

تفاوت سپتوپلاستی و رینوپلاستی در واقع در هدف انجام هر یک از این روش ها است. هدف اصلی سپتوپلاستی، تغییر شکل و بازسازی سپتوم و هدف از رینوپلاستی، تغییر فرم بینی و تغییرات ساختاری این عضو است. در طول جراحی سپتوپلاستی، جراح ممکن است سپتوم را از بینی جدا کند و شکل آن را تغییر دهد اما در رینوپلاستی بافت‌ها و ساختارهای مختلف بینی توسط جراح کاملا تغییر پیدا می‌کند.

بنابراین، هر چند که سپتوپلاستی و رینوپلاستی هر دو به منظور بهبود بینی استفاده می‌شوند، اما هدف و تمرکز اصلی هرکدام از این جراحی‌ها متفاوت است. به طور کلی در ماهیت روند اولیه جراحی، هر دو عمل مثل هم هستند اما در طول عمل و اصلاحات، جراح تکنیک های متفاوتی را بکار می‌گیرد که البته این مورد نسبت به شرایط مراجعه و دلیل هر فرد برای انجام هر یک از این عمل ها است.

حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که تفاوت سپتوپلاستی با رینوپلاستی در روند جراحی بسیار زیاد است که ما به بخشی از آن ها اشاره کردیم اما نتایج این دو عمل هم در زمان های متفاوتی نمایان می‌شود و افرادی که سپتوپلاستی انجام داده اند، زودتر به نتایج مورد نظر دست پیدا می‌کنند.

برای دریافت ماوره از دکتر مسعود ناصری صدر بهترین جراح بینی در مشهد با شماره 05138525830 تماس حاصل نمایید.

تفاوت سپتوپلاستی و رینوپلاستی در کاندیدا

همانطور که تا این بخش از مقاله در مورد تفاوت سپتوپلاستی و رینوپلاستی اطلاعاتی کسب کردید، متوجه شدید که قطعا کاندیدای انجام این دو جراحی نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

اگر شما دارای مشکلات تنفسی شدید هستید و تغییرات ظاهری بینی خود را مد نظر ندارید و مشکلاتی چون انحراف سپتوم، انسداد بینی و خونریزی مکرر از بینی دارید، کاندید خوبی برای انجام این جراحی هستید.

در مقابل، اگر هدف شما از انجام عمل بینی، تغییرات ظاهری فرم و تصحیح شکل بینی یا رفع کجی بینی و یا کوچک کردن اندازه آن است، شما کاندید مناسبی برای رینوپلاستی هستید. به طور کلی این تفاوت ها را برای شما نام بردیم اما ممکن است که بهترین جراح بینی تشخیص دهد که شما به این دو عمل که تفاوت های بسیاری با هم دارند، به طور همزمان نیاز دارید.

سوالات متداول

نتایج عمل سپتوپلاستی با رینوپلاستی چه تفاوت هایی دارد؟

به طور کلی باید بدانید که به دلیل متفاوت بودن هدف هر یک از این جراحی ها با یکدیگر، قطعا نتایج آن ها از هم نیز متفاوت خواهد بود. فرم نهایی بینی و رفع مسدودی کانال های بینی و کاهش سایز و سایر موارد بستگی به انجام هر یک از این روش ها دارد.

آیا امکان انجام رینوپلاستی همزمان با سپتوپلاستی وجود دارد؟

در صورتی که فرد مراجعه کننده به مشکلات تنفسی و انحراف تیغه بینی دچار باشد و خواستار عمل زیبایی برای بهبود ظاهری بینی باشد این دو عمل با تشخیص پزشک همزمان قابل انجام است.

آیا سپتوپلاستی و رینوپلاستی از نظر میزان درد با هم تفاوت دارند؟

هر دو روش در دسته عمل‌های جراحی قرار دارند و ممکن است مرحلهٔ بازیابی و بهبود پس از عمل در آن ها دردناک باشد. به طور کلی هیچ یک از این روش ها حین جراحی برای فرد درد به همراه ندارند اما بعد از جراحی از نظر میزان درد متفاوت هستند زیرا رینوپلاستی با درد بیشتری همراه خواهد بود.

آیا سپتوپلاستی و رینوپلاستی مراقبت های متفاوتی دارند؟

مراقبت های بعد از عمل در این روش ها چندان تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند اما میزان دوره نقاهت و استراحت هر یک متفاوت خواهد بود که پزشک بسته به شرایط هر فرد این مورد را به بیمار اعلام می‌کند.

در نهایت….

در این مقاله شما با تفاوت سپتوپلاستی و رینوپلاستی آشنا شدید و دانستید که باید برای انتخاب نوع جراحی مناسب خود حتما از بهترین جراح بینی کمک بگیرید. این دو روش هم در روند و مراحل جراحی متفاوت هستند و هم نتایج مختلفی را از خود به جای می‌گذارند در صورتی که نیاز باشد تا از این دو تکنیک مجزا، به طور همزمان برای یک فرد استفاده شود حتما پزشک در جلسه مشاوره به این موضوع خواهد پرداخت و در مورد ماهیت هر دو روش برای مراجعه کننده توضیحات لازم را اراده می‌دهد. 

مقالات مرتبط

سیگار کشیدن بعد از جراحی بینی

سیگار کشیدن بعد از جراحی بینی

سیگار کشیدن پس از جراحی بینی تأثیر مستقیمی در روند بهبودی و نتیجه نهایی جراحی دارد از همه مهم تر می‌تواند عوارض جدی مانند عفونت، تشکیل بافت ناهنجار، تأخیر در بهبودی، خونریزی و تشدید علائم التهابی را افزایش دهد. بنابراین، برای حفظ سلامتی و بهبودی سریع‌تر، بهتر است پس...

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

خوابیدن بعد از جراحی بینی آن هم به شکل مناسب و به موقع در بهبودی بیمار نقش بسزایی دارد از همین رو پزشکان توصیه می‌کنند که شما بعد از جراحی به پشت بخوابید و با قرار دادن چند بالش زیر سر خود به جریان خون خود کمک کنید. البته دقت داشته باشید که، استفاده از بالش‌های نرم و...

جراحی کوچک کردن پره های بینی

جراحی کوچک کردن پره های بینی

جراحی کوچک کردن پره‌های بینی، یک فرایند جراحی زیبایی است که به منظور تغییر اندازه و شکل پره‌های بینی انجام داده می‌شود. پره‌های بینی، بخش‌ مهمی از بینی است که در تعیین شکل و زیبایی بینی نقش مهمی دارد چرا که اگر پره های بینی بزرگ یا حتی متقارن باشد باعث ایجاد ظاهری...

دیدگاه ها

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *