پولیپ بینی

از علت های شایع ایجاد پولیپ بینی عفونت های مزمن داخل بینی و التهاب است . در برخی از مواقع حساسیت می تواند باعث بوجود آمدن پولیپ بینی شود.

علائم شایع پولیپ بینی

انسداد بینی از علائم شایع پولیپ بینی است که در موارد بسیار شدید و زمانی که پولیپ بزرگ می شود مشاهده می شود، در اکثر موارد پولیپ بینی زمانی که خفیف باشد نشانه یا علائمی ندارد.

زمانی که پولیپ بینی موجب انسداد بینی شود، فرد از راه دهان نفس می کشد که این امر موجب بروز مشکلات دیگری می شود زیرا تنفس از راه بینی باعث می شود که هوای وارد شده به ریه ها تمیز باشد اما در صورتی که تنفس از راه دهان باشد دیگر هوای وارد شده به ریه ها تمیز و مرطوب نیست. در نتیجه انسداد بینی باعث بروز مشکلات دیگری هم می شود. به عنوان مثال خشکی گلو مخصوصا در هنگام خواب از مشکلات دیگری است که بدلیل انسداد بینی و تنفس از راه دهان ایجاد می شود این مشکل بسیار آزار دهنده می باشد و موجب می شود که فرد در هنگام شب خواب مناسبی نداشته باشد.

در مواقعی که پولیپ بینی همراه با افزایش ترشحات پشت حلق باشد موجب تغییر تون صدای فرد می شود .

سردرد از نشانه های دیگر پولیپ بینی و انسداد بینی است که بسیار آزار دهنده می باشد .

از علت های خرخر های شبانه می توان به پولیپ بینی و انسداد بینی اشاره کرد، همچنین پولیپ بینی می تواند باعث کاهش حس بویایی شود.

درمان پولیپ بینی

بسیاری از افراد نسبت به درمان پولیپ بینی خود بی توجه می باشند در صورتی که اگر پولیپ بینی درمان نشود علاوه بر مشکلات تنفسی موجب بروز مشکلاتی در ظاهر بینی و بزرگ و پهن شدن پل بینی می شود. در مواقعی که پولیپ بینی موجب انسداد بینی و راه تنفسی بینی گردد درمان باید هر چه سریعتر صورت گیرد، در این مواقع تنها را درمان جراحی بینی است. این جراحی نیاز به تجربه و مهارت بالای جراح دارد زیرا نیاز است در این جراحی با استفاده از آندوسکوپ داخل سینوس ها از وجود پولیپ تخلیه شوند زیرا منشاء پولیپ بیشتر از راه سینوس ها می باشد در غیر این صورت اگر فقط پولیپ بینی توسط جراح از بینی خارج شود احتمال عود پولیپ وجود دارد . برای به تعویق انداختن پیدایش پولیپ و یا کاستن از سرعت رشد آن درمان های ضد آلرژی بسیار موثر می باشد . عزیزانی که در شهر مشهد با مشکلات پولیپ بینی و اختلالات تنفسی مواجه هستند می توانند از طریق راه های ارتباطی زیر مشاوره های لازم را از دکتر ناصری صدر جراح بینی در مشهد دریافت نمایند .