دکتر ناصری صدر / جراحی زیبایی بینی / آیا جراحی بینی درد دارد؟

01 جولای 2024

آیا جراحی بینی درد دارد؟

امتیاز دهید

درد پس از جراحی بینی (رینوپلاستی) به طور معمول از خفیف تا متوسط است که اغلب با مصرف داروهای مسکن تجویز شده از سوی پزشک می توان آن را کنترل کرد. توجه داشته باشید که بیماران تا چند روز ابتدای بعد از عمل احساس ناراحتی، فشار یا گرفتگی در ناحیه جراحی شده را خواهند داشت از همین رو استفاده از کمپرس سرد و بالا نگه داشتن سر می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند ولی بهبودی کامل معمولاً چند هفته طول می‌کشد.

دلایل درد بعد از جراحی بینی

دلایل درد بعد از جراحی بینی

درد پس از جراحی بینی (رینوپلاستی) یک تجربه معمول است که به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد که از مهم ترین آن ها عبارتند از:

✳️ برش‌های جراحی

در رینوپلاستی، برش‌هایی در داخل یا خارج بینی ایجاد می‌شود تا جراح بتواند از این طریق جراحی را انجام دهد دقت داشته باشید که این برش‌ها به بافت‌های نرم و پوست آسیب می‌رسانند همین موضوع منجر به ایجاد درد و ناراحتی خواهد شد.

✳️ تورم و التهاب

انجام عمل باعث تورم و التهاب در بافت‌های بینی و همچنین نواحی اطراف آن خواهد شد که همراه با فشار و درد است. دقت داشته باشید که تورم معمولاً در چند روز اول پس از جراحی بیشتر است ولی به مرور زمان کاهش می‌یابد.

✳️ آسیب به بافت‌ها و ساختارهای داخلی

در طول جراحی، تغییرات قابل توجهی در ساختارهای داخلی بینی مانند غضروف و استخوان‌ها ایجاد می‌شود از همین رو این تغییرات می‌تواند درد و ناراحتی در ناحیه بینی را به همراه داشته باشد.

✳️ تراشیدن استخوان

در برخی موارد، برای اصلاح شکل بینی نیاز به تراشیدن یا تغییر شکل استخوان‌ها است از همین رو این فرآیند می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود.

✳️ عفونت

عفونت یکی از عوارض نادر اما ممکن پس از جراحی بینی است که می‌تواند باعث درد شدید، تورم و قرمزی در ناحیه جراحی شود. دقت داشته باشید که در صورت مشاهده علائم مربوط به عفونت هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

✳️ فشار داخلی و احتقان

پس از جراحی، ممکن است احتقان و فشار داخلی در بینی وجود داشته باشد که به دلیل تورم و تجمع مایعات است. این حالت می‌تواند باعث احساس فشار و درد شود.

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از جراحی بینی

مدت زمان درد پس از جراحی بینی

درد پس از جراحی بینی به طور معمول خفیف تا متوسط است و تجربه هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. در اینجا به بررسی مدت زمان درد پس از این نوع جراحی می‌پردازیم:

هفته اول

توجه داشته باشید که در هفته اول پس از جراحی، درد و ناراحتی بیشتر است. بیماران ممکن است نیاز به مصرف منظم داروهای مسکن داشته باشند. همچنین استفاده از کمپرس سرد و بالا نگه داشتن سر می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند.

هفته دوم

در هفته دوم، مدت درد به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و بیماران ممکن است نیاز کمتری به داروهای مسکن داشته باشند. بیشتر بیماران می‌توانند به فعالیت‌های روزمره سبک بازگردند، اما باید از فعالیت‌های سنگین و ورزش‌های شدید خودداری کنند.

ماه اول و بعد از عمل

پس از گذشت یک ماه درد به طور کامل بهبود یافته است ولی ممکن است گاهی فرد درد خفیفی را احساس کند.

درد پس از جراحی بینی معمولاً خفیف تا متوسط است و در طول چند هفته اول پس از جراحی به تدریج کاهش می‌یاب ولی در صورت بروز درد شدید یا غیرعادی، باید هر چه سریع تر به بهترین جراح بینی در مشهد مراجعه نمایید تا از وجود عوارض احتمالی جلوگیری شود.

کنترل و کاهش درد بعد از جراحی بینی

مدیریت درد پس از جراحی بینی (رینوپلاستی) می‌تواند به بهبود راحت‌تر و سریع‌تر بیماران کمک کند که از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • پزشک ممکن است داروهای مسکن تجویزی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن برای کنترل درد و کاهش التهاب تجویز کند. این داروها معمولاً در چند روز اول پس از جراحی به صورت منظم مصرف می‌شود. در صورتی که درد شدیدتر باشد، طبق نظر پزشک دارو های قوی تری تجویز خواهد شد.
  • استفاده از کمپرس سرد در ناحیه بینی و اطراف آن می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. کمپرس سرد باید به صورت منظم و با فاصله زمانی مشخص استفاده شود.
  • استراحت کافی و اجتناب از فعالیت‌های سنگین و ورزش‌های شدید در هفته‌های اول پس از جراحی بسیار مهم است. ولی فعالیت‌های سنگین می‌تواند فشار خون را افزایش داده و درد و تورم را تشدید کند.
  • بالا نگه داشتن سر در هنگام خواب و استراحت می‌تواند به کاهش درد، تورم و فشار در ناحیه بینی کمک کند. از همین رو بهتر است تا چند بالش برای حفظ ارتفاع سر استفاده نمایید.
  • رعایت رژیم غذایی مناسب بعد از عمل بینی و از همه مهم تر مصرف مقدار کافی آب می‌تواند به بهبود عمومی بدن و کاهش التهاب کمک کند. مصرف غذاهای سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به فرآیند بهبودی کمک کند. همچنین مصرف غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارند درد بعد از عمل را بیشتر می کند.

در نهایت….

همانطور که در این نوشتار خواندید درد پس از جراحی بینی به دلایل متعددی چون برش جراحی، تورم، عفونت و … رخ دهد که بخشی از آن ها طبیعی هستند. با این حال، مدیریت درد با استفاده از داروهای مسکن، پیروی از دستورالعمل‌های پزشک و مراقبت‌های پس از جراحی می‌تواند به کم شدن آن بسیار کمک کننده باشد.

مقالات مرتبط

جراحی بینی غضروفی در مشهد

جراحی بینی غضروفی در مشهد

جراحی بینی غضروفی یک نوع جراحی زیبایی است که در آن بیشتر تمرکز روی تغییر شکل و تقویت غضروف‌های بینی است. این جراحی برای افرادی که بینی آنها بیشتر از غضروف تشکیل شده و پوست بینی ضخیم‌تری دارند، مناسب است. هدف از این عمل بهبود فرم ظاهری بینی و ایجاد تناسب بهتر با سایر...

همزمانی پریود و جراحی بینی

همزمانی پریود و جراحی بینی

همزمانی جراحی بینی و پریود برای خانم‌های زیادی فاجعه محسوب می‌شود. این افراد قبل از عمل بینی به دلیل استرس و اضطراب زیاد پریود می‌شوند یا به هر دلیل دیگری در روز عمل‌ جراحی خود پریود هستند. در ادامه این مطلب به بررسی تأثیرات انجام عمل بینی در بیمارانی که این روش را در...

جراحی بینی در افراد دیابتی

جراحی بینی در افراد دیابتی

جراحی بینی در افراد دیابتی از مهم‌ترین مسائلی است که اغلب افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی نمی‌توانند تصمیم درستی در رابطه با آن بگیرند. میزان قند خون یکی از پارامترهایی است که لازم است پیش از جراحی اندازه‌گیری شود. عمل بینی در بیماران دیابتی نیازمند رعایت برخی نکات...

دیدگاه ها

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *