شماره های تماس (051) 38 52 58 30
ساعات کاری مطب شنبه، یکشنبه، سه شنبه، چهارشنبه 21:00 - 17:00
آدرس مطب مشهد، خیابان ابن سینا، میدان بیمارستان امام رضا، ساختمان پزشکان آفتاب، طبقه4
06 ژانویه

علت کیپ بودن بینی بعد از عمل بینی

کیپ بودن بینی عارضه ای شایع در فصل زمستان یا بعد از عمل جراحی ؟!

در فصل زمستان وقتی هوا به شدت سرد و سوزناک است و بخار نفس ها نمایان می شود، بینی قرمز و ملتهب شده از سرما است و مدام آبریزش دارد و با یک سرماخوردگی نیز تکمیل می گردد و سوراخ های بینی  به کور ترین قسمت بدن بدل می شود و گلویی همچون کویر دارید، این همه تصویر سازی کرده ام تا به یادتان بیاورم کیپ شدن بینی فقط برای بعد از عمل جراحی و واکنش های دارویی نیست ، حتی در سرمای فصل زمستان هم می توان آن را احساس کرد. ولی این کجا و آن کجا …

این عارضه هم مانند دیگر بیماری ها دلائل خاص خودش را دارد که در ادامه به دلائل کیپ بودن بینی بعد از عمل بینی می پردازیم.

انسداد بینی بعد از عمل جراحی بینی

حتما همه با این مفهوم آشنا هستند که کیپ بودن بینی چیست اما در این جا به طور علمی و دقیق آن را واکاوی می کنیم.

وقتی عمل جراحی بینی انجام داده اید و به نتیجه مطلوبی هم نیز دست یافته اید اما فقط یک مشکلی وجود دارد آن هم انسداد سوراخ بینی تان است که می تواند علل زیادی داشته باشد، یکی از آن علت ها واکنش آلرژی زا به دارو ها و لوازم جراحی است.

بیش تر بخوانید
ورم نوک بینی بعد عمل

و اگر درمان نشود به مرور زمان وضعیت حاد می شود و به اختلالات تنفسی می انجامد.

نمونه جراحی بینی 2

انسداد بینی چیست؟

انسداد بینی در صورت کیپ شدن معابر تنفسی بینی رخ می دهد، به  هر گونه اختلال به تنفس بینی انسداد بینی گفته می شود.  که ممکن است ناشی از آبریزش بینی باشد یا می تواند علت های دیگری داشته باشد.

علائم انسداد بینی بعد از عمل جراحی بینی

• ترشح سبز یا زرد از بینی
  • اختلال در تنفس
  • تنفس از راه دهان
  • صدای خر خر در خواب
  • درد و حساسیت به دور گونه ها ، چشم ها یا پیشانی.
  • سردرد سینوس
  • درجه حرارت بالا (تب)
  • درد دندان
  • کاهش حس بویایی
  • تغییر در تن صدا
دکتر مسعود ناصری صدر جراح پلاستیک صورت در مشهد در انجام جراحی پلک، جراحی زیبایی گوش، جراحی بینی و…   دارای تبحر بالایی هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید یا به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.

علت کیپ بینی پس از عمل جراحی بینی

عوامل مختلفی از قبیل:

• انحراف دیواره بینی
  • فروپاشی دریچه بینی
  • هیپرتروفی توربین و پولیپوز بینی باعث ایجاد انسداد در بینی می شود..
  • از بین آنها انحراف سپتوم عامل اصلی آن محسوب می شود که بیش از نیمی از افراد یکه عمل جراحی زیبایی بینی انجام داده اند به این مشکل دچار می شوند .

عوامل دیگری که باعث انسداد بینی می شوند

• سرماخوردگی: ابریزش بینی در اثر سرماخوردگی می تواند انسداد موقتی بینی ایجاد کند.
  • عفونت سینوسها یا آدنوئیدها: سینوس ها در اثر بیماری و عفونت با مخاط ترکیب می شود و به بینی می ریزد که منجر انسداد بینی می شود و بیماری به صورت سینوزیت شکل می گیرد.
  • آدنوئیدها ، بافتی است که در قسمت پشت بینی وجود دارد (نازوفارنکس) ، می تواند منجر به تولید مشابهی از مخاط آلوده شود.
  • در آدنوئیدهای بزرگ: هنگامی که بافت در قسمت پشت بینی در کودکان بزرگ شده است. انسداد بینی هم می تواند ایجاد شود.
  • رینیت آلرژیک: یک واکنش آلرژیک هم می تواند باعث کیپ شدن بینی شود.
  • رینیت غیر آلرژیک: واکنش های غیر آلرژیک مانند: دود، آلودگی هوا و ذرات ریز باعث گرفتگی بینی می شود.
  • توربین های بزرگ و متورم: استخوان های موجود در داخل بینی به دلیل آلرژی یا عفونت ممکن است بزرگ یا متورم شود و در نهایت انسداد بینی رخ می دهد.
  • پولیپ بینی: بافتی است که در بینی رشد می کند و در سیستم تنفسی اختلال ایجاد می کند وتنها راه درمانی آن هم عمل جراحی است.
  • فرو کردن یک جسم خارجی در بینی : بیشتر در کودکان خردسال دیده می شود که با قرار دادن یک شی در بینی  خود مانند بادام زمینی یا مهره، باعث انسداد بینی می شوند.
  • کیست بینی یا تومورهای بینی: به ندرت اتفاق می افتد که انسداد ناشی از تومورهای خوش خیم ، بدخیم یا کیست باشد.
  • تنگی دیافراگم پیرفیک: یک نوع بیماری مادر زادی است که بیمار از بدو تولد با آن رو به رو است . تنگی دیافراگم پیریری حالتی است که استخوان بینی باریک است و مانع تنفس بینی می شود.
  • انحراف بینی : طرف راست و چپ بینی توسط دیواری از استخوان و غضروف به نام سپتوم بینی جدا می شود. در بعضی مواقع ، سپتوم می تواند انحراف پیدا کند و باعث انسداد در آن سمت شود. این ناهنجاری می تواند در بدو تولد یا در نتیجه ابتلا به  تروما در طول زندگی رخ دهد.
بیش تر بخوانید
سوالات متداول جراحی بینی استخوانی

درمان انسداد بینی پس از عمل جراحی

سپتوپلاستی یک عمل جراحی موثر برای اصلاح انحراف سپتوم است. برای ناهنجاری های سپتونازال ، اغلب سپتورینوپلاستی انجام می شود که هدف از آن اصلاح وضعیت عملکردی و ناهنجاری های خارجی بینی ، مانند انسداد یا گرفتگی بینی است.

روش های مختلفی از جمله پیوند پراکنش ، پیوندهای ضربان دار و بخیه های شعله دار برای حمایت از ناحیه دریچه بینی و جلوگیری از انسداد بینی مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا انسداد بینی بعد از عمل جراحی دائمی است؟

خیر انسداد بینی بعد از عمل جراحی دائمی نیست و به طور موقت رخ می دهد و یکی از عوارض عمل جراحی بینی به شمار می رود.

چه مدت زمان طول می کشد تا انسداد بینی بعد از جراحی رفع شود؟

اگر پس از برداشتن پانسمان ، هم چنان احساس کیپ بودن بینی دارید، هم چنین بند های بینی متورمی دارید.

به مدت ۲ هفته زمان لازم دارد تا  کیپ بودن بینی برطرف شودو به حالت عادی  برگردد. و در این حالت مجبور هستیم از راه دهان تنفس کنید و کمی آزار دهنده است اما به طور موقتی است و بر طرف می شود.

نتیجه گیری

با مشاهده هر گونه علائم انسداد بینی سریعاٌ به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا تشخیص صورت بگیرد و درمان آغاز شود. درمان از طریق جراحی روند بهبودی را سریع تر می کند و زودتر از چنین وضعیتی خارج می شوید.

دکتر مسعود ناصری صدر
دکتر سید مسعود ناصری صدر Dr. Seyyed Masoud Nasseri Sadr “زمینه های تخصصی” + متخصص گوش و حلق و بینی + جراح پلاستیک صورت + جراح سر و گردن و تیرویید + عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا + جراحی پلاستیک بینی و صورت + جراحی فیس لیفت یا کشیدن پوست صورت وگردن + جراحی زیبایی پلک + تزریق چربی ژل و فیلر + تزریق بوتاکس “بیمارستان های طرف قرارداد” +بیمارستان بنت الهدی +بیمارستان امام حسین +بیمارستان ثامن الاًیمه +بیمارستان مهرگان +بیمارستان طالقانی +بیمارستان امام زمان +کلینیک جراحی حضرت معصومه +کلینیک جراحی گهرسا

2 thoughts on “علت کیپ بودن بینی بعد از عمل بینی

1. تارا - ژوئن 27, 2020 در 09:11

سلام اقای دکتر من سه روز که بینیمو عمل کردین بینیم از داخل باد کرده کیپ شده.سینوسام درد داره وسر درد هم هستم .این علایم برطرف میشه ؟؟

• دکتر ناصری صدر - آگوست 11, 2020 در 14:17

سلام بله عادی هستند، مشکلی نیست