آلرژی و جراحی بینی

آیا تا به حال به رابطه ی آلرژی و جراحی بینی فکر کرده اید؟

آیا آلرژی می تواند در روند جراحی بینی تاثیر بگذارد؟

آلرژی در اصطلاح واکنش بدن نسبت به یک عامل حساسیت زا می باشد. آلرژی در هر فرد متفاوت می باشد. ممکن است فردی به گرده افشانی فصل بهار حساسیت داشته باشد یا در مقابل افرادی هستند که با مصرف مواد غذایی خاصی (مانند: ادویه جات، بادام زمینی، گردو و…) دچار واکنش های حساسیتی می شوند.

علائم مشهود و رایج آلرژی عبارتند از:

• گرفتگی بینی
  • عطسه
  • آبریزش بینی یا آبریزش چشم
  • سوزش بینی و…

لازم به ذکر است علائم ناشی از آلرژی در هر فرد بسته به نوع حساسیت متفاوت می باشد.

در این مبحث قصد داریم به رابطه ی آلرژی و جراحی بینی بپردازیم با ما همراه باشید.

آلرژی و جراحی بینی

حساسیت و عمل زیبایی بینی

شخصی را در نظر بگیرید که دچار حساسیت به یک ماده ی خوراکی یا یک فصل خاص و… باشد. حال فرض کنید این فرد قصد انجام جراحی بینی داشته باشد. مطمئنا به این موضوع فکر می کند که آیا آلرژی و حساسیت او اختلالی در روند جراحی زیبایی بینی ایجاد می کند؟

به نظر شما تاثیر آلرژی در جراحی بینی چه می باشد؟ آیا جراحی بینی میزان حساسیت و شدت آلرژی را در این افراد بیشتر می کند؟

در پاسخ به سوالات فوق باید گفت؛

جراحی بینی باعث افزایش شدت آلرژی و علائم ناشی از آن نمی شود. بلکه حتی در مواقعی ممکن است با انجام جراحی انحراف بینی میزان و شدت علائم حساسیت در فرد کاهش یابد.

• برخی از اختلالات مانند انحراف تیغه بینی و بزرگ شدن شاخه ی تحتانی بینی می توانند شدت علائم ناشی از آلرژی را در فرد افزایش دهند. به طور مثال افرادی که دچار اختلالات مذکور باشند، انسداد و گرفتگی های طولانی مدت و شدید تری دارند.

بهترین فصل برای عمل بینی

اکثر افرادی که دچار حساسیت های فصلی هستند به دنبال بهترین فصل برای عمل بینی می باشند. این افراد اعتقاد دارند که انجام جراحی بینی در فصلی که به آن حساسیت دارند (معمولا فصل بهار و پاییز) باعث می شود تا آبریزش و گرفتگی بینی بعد از عمل جراحی، آن ها را آزار دهد و تاثیرات سوئی در نتایج حاصل از جراحی به جای بگذارد.

اعمال جراحی باعث ایجاد حساسیت در بافت بینی نمی شود. بنابراین جراحی بینی نمی تواند باعث افزایش آبریزش و یا گرفتگی بینی شود. پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله ی بهترین فصل جراحی بینی مراجعه نمایید.

نمونه جراحی بینی توسط دکتر مسعود ناصری صدر

حساسیت پوستی بعد از عمل بینی

برخی از افراد وجود دارند که دارای حساسیت های پوستی می باشند. به طور مثال این افراد با پوشیدن لباس هایی ممکن است دچار واکنش های پوستی مانند: کهیر، جوش و… شوند.

حتی ممکن است فردی دارای پوست حساس باشد و نسبت به چسب زدن بعد از جراحی بینی حساسیت پیدا کند و صورتش جوش بزند. در این حالت لازم است راهنمایی های لازم را از جراح بینی دریافت کنید.

آلرژی بعد از عمل بینی

آلرژی و واکنش های حساسیت زا مربوط به گلبول های سفید خون می باشد. بنابراین این اعتقاد که ممکن است فرد بعد از عمل بینی دچار آلرژی و حساسیت شود، امری دور از ذهن می باشد و با علم پزشکی امروز مغایرت دارد.

لازم به ذکر است آبریزش بینی بعد از جراحی را نباید با علائم حساسیت و آلرژی یکی دانست، زیرا ممکن است این آبریزش به دلیل خروج ترشحات بینی و بافت دستکاری شده ی آن باشد.

چکیده مطلب

مبحث آلرژی و جراحی بینی فکر بسیاری از متقاضیان این عمل را به خود درگیر ساخته است. برخی از افراد اعتقاد دارند که آلرژی می تواند عوارض نامطلوبی را در روند جراحی بینی ایجاد کند.

اما این باور اشتباه است، زیرا جراحی زیبایی بینی تاثیری در افزایش شدت حساسیت فرد ندارد و حتی در مواقعی که جراحی بینی به منظور درمان صورت پذیرد می تواند از شدت و میزان علائم آلرژی در فرد نیز بکاهد.

هفت + یازده =