Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'rocknrolla_jq_scripts' not found or invalid function name in /home/drnasseris/domains/drnasserisadr.com/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286

سینوزیت

التهاب یک یا بیش از یکی از سینیوس های اطراف بینی (فکی، غربالی، پیشانی، شب پره ای) است. اغلب از واژه رینوسینوزیت استفاده می شود، زیرا تقریباً همیشه التهاب بینی با التهاب سینوس ها همراه می شود. سینوزیت را می توان بر اساس مدت زمانی که فرآیند بیماری وجود داشته است(حاد، تحت حاد، عود کننده و مزمن) یا بر اساس عامل های مسبب آن مانند ویروس، باکتریای، قارچی، آلرژیک تقسیم بندی کرد.

عوامل متعددی در پیدایش و پیشرفت رینوسینوزیت نقش درند که شامل عوامل ذاتی مخاط سینوسی بینی، بیماری سیستمیک، عوامل خارجی و پدیده انسدادی هستند.

دلایل بروز سینوزیت

– هیچ تعریف پذیرفته شده قطعی وجود ندارد که سینوزیت حاد را از سینوزیت مزمن افتراق دهد.

• سینوزیت حاد کمتر از 2 هفته وجود داشته است و علائم معمول عفونت حاد را دارد.
  • علائم سینوزیت مزمن علی رغم درمان ادامه می یابد یا علائم آن بیش از 3 ماه به طول می انجامد.

برای درمان سینوزیت می توان به متخصص گوش و حلق و بینی دکتر ناصری صدر در مشهد مراجعه نمایید. برای دریافت وقت مشاوره می توانید با شماره 05138525830 تماس حاصل نموده و یا ما را در  mnasserisadr@ دنبال کنید.

دلایل بروز سینوزیت

• سینوزیت حاد کمتر از 2 هفته وجود داشته است و علائم معمول عفونت حاد را دارد.

– ویروس ها شایع تین عامل سینوزیت عفونی هستند.

– باکتری هایی که به طور طبیعی در نازوفارکس وجود دارند، علل شایع سینوزیت حاد باکتریایی هستند (مثل استرپتوکوک پنومونیه، هموفیلوس آنفلونزا، موراکسلاکاتارالیس)

– علل شایع سینوزیت باکتریایی مزمن عبارتند از : بی هوازی ها، گونه های استرپتوکوک، هموفیلوس آنفولانزا و یودوموناس آئروجینوزا

– میزبان هایی که دچار بی کفایتی ایمنی هستند، ممکن است دچار سینوزیت قارچی تهاجمی شوند.

– عوامل زمینه ساز عبارتند از : آلرژی، برخورد با عوامل آزاردهنده مثل دود، مواد شیمیایی، گرد و غبار، همچنین نقص ایمنی، انسداد آناتومیک مانند پولیپ، شاخک ها، تاول، انحراف شدید تیغه بینی و باروتروما(مانند سفر با هواپیما، غواصی در اعماق دریا) عفونت دندانی و وسایل که در بینی قرار داده می شوند.

سینوزیت

علائم بیماری سینوزیت

• ترشح چرکی قدامی یا خلفی از بینی
  • ترشح از بینی
  • احتقان بینی
  • احساس درد یا فشار در صورت
  • سرفه
  • گوش درد
  • سر درد
  • بوی بد دهان
  • برخی از مولفین پیشنهاد کرده اند که وجود ترشحات چرکی از بینی، درد صورتی یا دندانی ماگزیلاری، حساسیت یک طرفه روی سینوس در هنگام لمس و بدتر شدن علائم پس از بهبود اولیه نشان دهنده سینوزیت باکتریایی حاد است.

تشخیص های افتراقی سینوزیت

• رینیت آلرژیک
  • رینیت غیر آلرژیک
  • سنوزیت قارچی آلرژیک
  • رینیت وازوموتور
  • جسم خارجی در بینی
  • میگرن
  • سر درد خوشه ای
  • سر درد تنشی
  • سلولیت پری اوربیتال
  • تومور سینوسی
  • آدنوئیدیت (کودکان)
  • گرانولوماتوز وگنر
  • سارکوئیدوز

نحوه تشخیص سینوزیت

• اکثر موارد سینوزیت حاد به طور بالینی تشخیص داده می شود.
  • بهترین ازمون تشخیص برای سینوزیت مزمن اسکن CT است.

اسکن CT کرونال به خوبی سینوس ها را قابل رویت می کند ولی باید فقط وقتی در نظر گرفته شود مه علائم علی رغم درمان پایدار باقی بمانند.

یافته های مثبت در اسکن CT عبارتند از : کدورت، تورم مخاطی و سطوح هوا – مایع.

اسکن CT در کودکان خردسال فایده کمتری دارد که علت آن فقدان اختصاصی بودن است.

• پرتونگاری ساده با اشعه X و سونوگرافی حساسیت ضعیفی دارند و معمولا گرانتر از اسکن CT است.
  • عبور نور از سینسو ها ممکن است کدودرت را نشان دهد ولی در مقایسه با تصویر بردرای غیر قابل اعتماد است.
  • تهیه کشت از محتوای سینوسی که مستقیماً آسپیره شده است از نظر تشخیص میکروبیولوژیک استاندارد طلایی است ولی در مدیریت اولیه بیماری به طور معمول انجام نمی شود.

کشت ترشحات بینی مفید نیست و ممکن است اشتباه برانگیز باشد.

درمان سینوزیت

درمان های اولیه سینوزیت مزمن شامل دارو های ضد احتقان، آنتی هیستامین ها و دارو های ضد درد باشد.

در مورد آنتی بیوتیک درمانی در سینوزیت حاد باکتریایی اختلاف نظر وجود دارد. وقتی علائم شدید باشد یا علائم متوسط بیش از 7 روز به طول انجامد، تجویز آنتی بیوتیک ها اندیکاسیون دارد.

اگر هیچ آنتی بیوتیکی در ماه اخیر مصرف نشده است یا اگر میزان استرپتوکوک پنومونیه مقاوم به پنی سیلین در جامعه پایین است، بیمار را با آموکسی سیلین خوراکی یا یک سفالوسپورین نسل دوم و سوم درمان کنید.

اگر به مقاومت دارویی مشکوک هستید، بیمار را با آموکسی سیلین – کلاولانات و فلوروکینولون ها درمان کنید.

حداقل دوره درمان 10 روز است.

آنتی بیوتیک ها معمولاً در سینوزیت مزمن موثر نیستند.

اگر درمان اندیکاسیون داشته باشد، از آموکسی سیلین – کلاولانات یا ترکیبی از آنتی بیوتیک هایی که بی هوازی ها را هم پوشش می دهند، استفاده کنید و درمان را تا 28 روز ادامه دهید.

مداخله جراحی ممکن است  در مواردی که به دوره های متعدد دارو های ضد میکروبی مقاومت وجود داشته است در نظر گرفته شود.

شرایط ابتلا به سینوزیت

افرادی که به سینوزیت مبتلا می شوند، دارای علائم و شرایط یکسان با برخی از بیماری ها هستند. برخی از این بیماری ها شامل، رینیت آلرژیک، آسم و برونشیت مزمن می باشد.

علت اصلی بروز سینوزیت، ویروسی است و به علت عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بروز می کند.

همچنین ممکن است عفونت های باکتریایی ثانویه که به دلیل عدک تشخیص و درمان به موقع باعث بروز سینوزیت شده است، عامل این بیماری محسوب می شود.

اگر چه التهاب سینوس ها ممکن است باعث ایجاد انسداد در مابقی سینوس ها شود، اما بیشترین سینوس های درگیر در این میان، سینوس های فک بالا و قدامی است.

عوامل بروز سینوزیت

می تواند هر یک از بیماری های زیر باشد که باید توسط متخصص درمان شود.

برخی از عوامل بروز سینوزیت عبارتند از :

1- رینیت آلرژیک

2- رینیت غیر آلرژی